onsdag

astoria.

Jag vill ogärna låta gnällig igen men vad är det som händer med biograferna i tysthet? Det var ett jäkla liv om Röda Kvarn och så blev det en nittiotalsbutik populär på den amerikanska västkusten. Inget ont om amerikanska västkusten som gett oss österrikiska guvernörer, toto och stilla havet, men man undrar ju. 

Astoria alias Sandrews Metronome gick i graven och SF gav oss nytt biomonopol med absurda satsningar såsom smultronstället. Rätt var det var skulle Astoria (biografen med det namnet, ej biografkedjan med samma namn) bli till något slags kontorskomplex. Och innan jag hunnit reagera på det, verkade Astoria (fd Royal) på Kungsgatan omvandlas till något liknande. Kalla mig inte nostalgiker eller bakåtsträvare, men det gör ont när biografer brister. Det gör ont.

Jag var på Rigoletto i sällskap med ettusenetthundra biobesökare och såg mr Depp agera köttmördare. På filmstaden söder tillsammans med sju trötta medelklassungdomar hade upplevelsen med största säkerhet varit något svagare. 

Slutklagat. Dock ber jag Gud förbjuda nedläggandet av Park innan jag hunnit dit. Som information vill jag tillägga att Draken blir shopping. Draken har förvisso varit nedlagd lång tid, men jag upprepar. Draken blir shopping. Vi har nog inget bättre för oss. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

I hold with you, det är för bedrövligt. Vilken stumfilm var det du såg häromsistens?

/e.

Anonym sa...

mitt svammel får man ta del av cirka tre veckor efter själva händelsen. filmen jag såg var there will be blood.

/k

Anonym sa...

jaså, var den så tyst? har just läst en bok om charlie chaplin - apropå stumfilm - den var intressangt. när du gefter dig och jag & källström har svesexa för dig ska du få presentera en film på finlanssvenska. sen ska du få titta på den och sen får du gå hem.