onsdag

rotvältan.

Om jag vill anställa en trädgårdsmästare till mitt hushåll, frågade jag Fredrik R, får jag då räkna honom som en hushållsnära tjänst? Har du trädgård? sa Fredrik. Nej, men tre krukväxter, sa jag, fyra om man räknar den döde. Då kan jag inte hjälpa dig, sa Fredrik. 

Den döde står kvar i sin kruka och är ganska vacker. Fördelen med honom är att han inte behöver vatten. Nackdelen är att han inte förser mig med syre. Intill den döde står Rotvältan. Han mår prima på det vatten jag ger honom, men har börjat växa ur sin kostym. Istället för att stillatigande vissna och dö på grund av platsbristen har han dock bestämt sig för att lämna krukan. Rotvältelooken klär honom och förser vårt hem med en atmosfär av urskog som jag uppskattar. Tillsammans med dammråttorna, tvättkullarna och smutsdisktjärnen skapar han något som påminner om en nationalpark. 

Inga kommentarer: