tisdag

vårskam.

Om jag saknade skam i kroppen skulle jag skriva om våren nu. Om körsbärsblommorna jag ser om morgonen (blir det körsbär sen eller? fattar inte). Senare kunde jag berätta om cykelturerna med madame blå, de stekta sparvarna jag äter till lunch framför rivna huset, den nyvunna känsligheten inför pollen som aldrig besvärat mig förut och andra helt vårliga ting. 

Det är inte skam i kroppen jag saknar, det är något annat. Endera dagen kommer jag att upptäcka att det jag saknar inte går att ersätta och att allt är försent. Men till dess är jag lycklig. lycklig. puss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Joel, läs noga nu, det här gäller dig. Du saknar antioxidanter i kroppen. Var fanns broccolibuketterna när sparvarna stektes?

Näringsriktig mat är både lätt och rolig att tillaga. Här är en av mina personliga favoriter:

Fullkornsmakaroner med makrill
(1 portion)

2 dl fullkornsmakaroner
1 burk makrill i tomatsås (125g)
1 ½ dl grönsaksblandning med ärter, majs & paprika alt. broccolibuketter, (fryst)
örtsalt
svartpeppar, nymalen

Koka makaronerna i osaltat vatten. Skölj hastigt under kallt vatten och låt rinna av. Blanda makaronerna med makrillen (inklusive tomatsåsen) och de frysta grönsakerna. Värm allt i mikrovågsugn tills grönsakerna har blivit varma. Smaka av med örtsalt och svartpeppar efter smak.

Den perfekta lunchmaten. Går snabbt att laga, innehåller fibrer, omega-3 fetter & massor med antioxidanter! Dessutom mättar bra.

Receptet är taget ur ”Paulúns GI-månad” (Fitnessförlaget)

Anonym sa...

jag är rädd nu. först var jag lugn, då jag misstänkte att någon spökskriver åt herr paulun utan dennes medgivande. sedan blev jag rädd när jag insåg att bara en äkta kostrådgivare är uppe 06.29.

var är den bästa av världar när man behöver den.

klehn.