tisdag

illitterat.

Jag har slutat läsa böcker, varför jag ofta vaknar rädd mitt i natten för att jag ska vakna på morgonen och upptäcka att jag vaknat som illitterat. Har jag redan lärt mig allt som står att lära i böckerna? Nej. 

Och förresten, när jag skulle stava nyss och inte kunde det öppnade jag stavningsboken och där, därintill illitterat fann jag ordet illiberal. Ett harmlöst ord kan man tycka tills det blir uppenbart att korrekt översättning lyder: trångbröstad. Vad betyder det? Jo, ofördragsam. Ofördragsam saknar översättning.

Och för att säga något med substans, tyngd och innehåll och inte bara läsa innantill i översättningsboken har jag upptäckt att jag inte längre kan fördra artisten som tidigare var känd som Prince och som är det igen. Jag vet inte vad som hänt, men som mor alltid sa: otack är världens lön.

4 kommentarer:

Anonym sa...

otack är världens lön ~ ordstäv lönar äcklen

Anonym sa...

en, två, tre, fyra, fem, sex.
sex dagar.
mina sinnen skriker efter mera klehn. tänk på alla oss stackare med ett klent sinne... klehn gör människan både starkare och vackrare...

Anonym sa...

Instämmer. Tystnaden är vacker, men nu är vi mätta.

Anonym sa...

Varför är jag så säker på att nästa inlägg inte kommer att handla om stekta sparvar? Betyder det att jag är synsk?