onsdag

förlikning.

Vi gick till vattnet genom skogen. En barrskog luktande varm sommardag, solen dansande mellan träden och steppande på vattnet. Med kastspön över axlar och draglådor i hand gick vi. Jag, far och bror. Det var min sjunde gång men jag kunde inte fiska. Jag var med ändå. Det var något med att kasta som tilltalade mig, men jag vevade in för fort, otålig att kasta igen. Bror och far stod lugnt och drog upp fiskar. Fiskar på hög. Mitt drag gjorde svallvågor, inga fiskar var snabba nog. En gång fick jag en fågel. Det blev ett jäkla ståhej, stekta sparvar var inget vi normalt unnade oss. En annan gång en peruk. Ägarflinten tog det personligt och stämde min familj på tre gäddor. Vi förlikade. Den kvällen åt vi smörstekt tupé, mjällsaltad.


lyssna på morten johansson.

Inga kommentarer: