måndag

rök & aska.

Jag ska inte fortsättningsvis medelst högtravande och långdragna utläggningar om samtida företeelser trötta ut någon. Men låt mig först citera två stora män. Den ena något större. Den andra i själva verket något mindre än en mus, med den markanta skillnaden att musen saknar anspråk på att uttrycka sig offentligt.

Årets nobelpristagare i litteratur: "Det var då jag förstod en sanning som inte är uppenbar för barn [...] att böcker utgör en dyrbarare skatt än fastigheter och bankkonton."

En nytillträdd VD för Akademibokhandeln: "Vi har inget utrymme för olönsamma butiker eller böcker."

Om jag tolkar den senare på ett riktigt sätt, torde det innebära att det inte fanns något utrymme för den förre, före mottagandet av priset. Nu, däremot, finns gott om plats. För mig finns dock längre ingen plats. Må jag ta eld och långsamt försvinna i rök och aska om jag någonsin igen passerar genom de helvetes portar som öppnar sig mot Akademibokhandeln. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Man skulle kunna tro att vd:en är ett av de där barnen som allt vettigt inte är uppenbart för, men är man en dammig liten gnagare lurar rovdjuren i buskarna, de heter marknadsekonomi, kulturpolitik och internet och säljer man inte dammråttorna till högsta pris blir man uppäten och guldpälsen slukad, för alltid kanske.