torsdag

hela världen lilla mamma.

Vilken dag ändå. Jag vaknade med en finne i ansiktet. Det var nog bara jag som såg den, men det är ju som dåliga skäggdagar. Man ser dem bara själv, men vad man ser dem. Oj. Hursomhelst kände jag mig lite glåmig. Solen har vaknat och väckt våren, men inte börjat måla hela världen brun. 

Jag sjöng faktiskt sången för min mor när jag var barn. Jag tror jag menade det också, jag ska måla hela världen lilla mamma, (lilla mamma, så jäkla fint bara) jag ska måla den åt dig. Jag visste inte vad jag menade eller om jag kunde hålla vad jag lovat. Men jag har målat mina väggar en gång. Jag valde vitt. Dessutom var min sångröst ganska ljuvlig. Som en liten gossoprans. 

Glåmig ja. Jag gick till tatueringsfirman, hälsade artigt, presenterade mig och bad om en tatuering. Rosor på kinder och solsken i blick tack, sa jag. Tänkte det kunde bli fint. Ungefär som Mors lille Olle. De nekade dock lika artigt och sa att tatueringar ovan hals är oförenligt med internationell tatueringslag. 

I den bästa av världar får man tatuera sig som man vill tänkte jag. Sen tänkte jag att den bästa av världar nog är olik denna på ytterligare två punkter:
  • fredrik paulún finns inte
  • tom waits är min farbror
hej då.

3 kommentarer:

LANN sa...

Jag tycker du ska måla en liten skiss åt din mamma. Tänk vad hon skulle bli glad. Varför inte en liten friggebod där hon kan förvara familjefilmerna och ta en fika i lugn och ro.
Då tror jag att du skulle få rosor på kinderna och solsken i blick av bara farten - bara som en slags present för din goda gärning.

Anonym sa...

efter "hela världen lilla mamma" kommer inte jag vakna glåmig. kanske kommer uppvaknandet ske med en tatuering där jag inte har något skägg. ansiktet kanske är märkt med N´5 KLEHN. i den bästa av världar...
nej, nu ska jag släcka. kanske somnar jag till en liten gossopran. hoppas du drömmer att tom wits är din farbror.
t

Anonym sa...

mor pratade om friggebodar ikväll. märkligt. tänk om kommentarerna kunde vara spådomar, då skulle jag ha drömt om tom. gjorde jag inte.

klehn